keskiviikko 12. syyskuuta 2012

Ämmät haaskalla




Olen seurannut netissä äitien keskustelupalstaa ja tullut siihen tulokseen, että se on Villi Länsi, missä jokaisella korppikotkalla on lupa ja oikeutus raadella jokainen, jolla on eriävä mielipide. Heikkoutta vaistotessa on suorastaan velvollisuus hyökätä heiveröisemmän kimppuun ja mielummin parvena. Kyllä nainen on naiselle susi, supikoira, kettu ja jos vaikka mikä petoeläin.

Omaa emon roolia pönkitetään tallaamalla ja painamalla alas jonkun toisen äitiys. Sitä se käytös mielestäni on; oman egon kohentamista. Katso nyt itseäsi; minun lapseni on imetetty, kotihoidettu, puunattu ja passattu. Sinulla on tuollainen yskijä, vaippansa kastelija ja onko sillä kynnetkään leikattu?  Ettei vaan olisi ylipainoinenkin? Kun oikein on noussut supermaman virtsa nuppiin niin eikun nettiin ja verkot vesille, jos sinne joku pikkufisu haaviin uiskentelisi. Joku, joka on imettänyt liian kauan tai jättänyt imettämättä. Joku, joka on kotihoitanut liian paljon päiviä  tai liian vähän päiviä. Joku, joka käyttää pikku piltillään kertakäyttövaippaa, kestovaippaa tai vauvojen vessaviestintää. Joku, joka erehtyy kysymään neuvoja....

Mää olen yllättäen löytänyt sisäisen anarkisti Kikin, jolla on tarve puuttua ateriointiin alfanaaraiden pistellessä epävarmoja äitejä kitoihinsa. Mää luulen tietäväni syyn tavattoman poikkeavaan käytökseeni; Vuosia sitten olin epävarma, masentunut  ja ahdistunut äidin alku ja jos olisin saanut kimppuuni korppikotkien kynsivän parven heikkona hetkenäni, olisin harkinnut hirttäytymistä V-V:n tuttinauhaan. (Kyllä, mää uhmasin purentavirheitä ja annoin piltilleni sellaisen turhakkeen.) Vaikka kukaan niistä rykelmässä suoritetun inkvisition "harhaoppineista" ei olisi masentunut tai eksyksissä äitiytensä kanssa, ei mikään oikeuta polkemaan erilaisen mielipiteen omaavaa äitiä tai äitiä joka kyselee neuvoja. Vielä vähemmän heruu ymmärrystä sille, että se raateleminen tehdään useamman korppikotkan voimin.

Olen painiskellut itseni kanssa; järkimeitsi käskee kadottamaan mielestä koko palstailun ja tunnemeitsi ei vaan voi hyväksyä  "ämmät haaskalla; saatiin taaperoimettäjä saaliiksi"- käytöstä. Puoliso on arkaillen tiedustellut, että onko mun pakko laittaa soppakauhani joka liemeen? Kyllä, taitaa olla pakko. Siihen asti, että todella pahoitan mieleni, nyt mää olen vaan semisti ärsyyntynyt. Terveisiä vaan sinulle, jonka mielipide on, että yksinäisyys on omaa syytä. (Hienoa, mää olenkin funteerannut paljon, että missä vika?) Terveisiä perseestä sinulle, jonka mielestä pahoinpitelen lastani. (Hanki itsellesi apua ongelmiisi.) Terveisiä sinulle, joka jäit pillastuneen ämmälauman kavioihin. (Mää lupaan jatkossakin olla epäasiallinen ja epäkunnioittava.)

Aloin epäilemään, että mää en saa postata tällaista vihapostia. Pähkäilin, että olenko nyt suvaitsematon suvaitsemattomia kohtaan. Ainaniinjärkevän puolisoni mielipidettä en uskalla edes kysyä, ettei mene pupujussi Cellbesin verkkapöksyihin. Mutta tämä on tärkeä asia; suvaitsevuutta ja armahdusta kanssakäymiseen. (Olen aina pitänyt itseäni tiukkamyssyisenä, takakireänä haaskana, jonka poskiontelossa on palkokasvi pysyvästi ja taidan sittenkin olla lähempänä suvaitsevaista. Mää olen hölmistyneen yllättynyt.) Kyllä saa ja pitää puuttua todellisiin ongelmiin, mutta se ristiinnaulitseminen väärän värisistä sukkahousuista on ihan oikeesti tosi hyödytöntä ja turhaa. (Kun mää olin epävarma, masentunut ja ahdistunut äidin alku, olisin luultavasti kipaissut markettiin ostamaan kelvolliset sukkahousut.... Olisin tainnut kipaista hakemaan vaikka vielä toiset ja numero kolmosetkin.)

Älkää jättäkö mua yksin bloggailemaan vaikka olinkin ärripurri. V-V sijoitti osan kesälomapalkastaan skootteriin ja sitten jälkikasvulle selvisi karu fakta; skopaa ei missään vaiheessa viritellä. Meillä toimittiin tietysti heti kaikkien kasvatusoppaiden mukaan; annettiin meidän teinille fyffet takaisin. Puolisoni on kokenut nopeuden huumaa neljänkympin vauhdissa (No, puhun siitä skopasta, en itsestäni....), mutta nyt kun saapuu syys on aika laittaa menopeli seuraavalle. Jos sää mietit, että miten tää nyt liittyy mitenkään mihinkään, niin selitys tulee tässä: Siippa laittoi sen kulkuneuvon Nettiauto.comiin ja meillä on sellainen "leikkimielinen" kilpailu, että kummalla on enemmän sivunäyttöjä. Olen selkeessä johtoasemassa, jos ei tämä vihastuksen puuskaus laske mun vierailijamääriäni. Säälikää mun miestäni; mää olen h*lvetin huono häviäjä.


Kymppiuutisissa on aina loppukevennys; määkin laitan sitten tälläisen päätöslievennyksen tämän harmistuksen vyöräykseni jälkeen.                                     Lupasin mutkumiehaluun blogiin Heirille, että esittelen stailaamattoman keittiön à la Kiki leipoo.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti